Pengaruh Tayangan Korean Pop di Internet terhadap Perilaku Keagamaan Mahasiswa Fakultas Syariah Unisba

Ismi Faladila Sari

Abstract


Abstract. Mass media plays an important role in the development of a social phenomenon. The development of social phenomena is also inseparable from the audience who menggemarinya. Audiences seemed to carry on every beauty that the media displayed. So is the case with Korean pop, whatever the media show about Korean pop looks interesting to try and imitate. Korean pop is a popular music from korea that spread to other countries including Indonesia. Based on the background of problems that have been described before, it can be formulated problems in this research is, How the influence of Korean pop shows on the internet to the religious behavior of Unisba Syariah faculty students. Is the dominant factor that raises the influence on the behavior toward religious behavior of Unisba Syariah faculty students. This research uses quantitative descriptive data analysis method with survey type. Data obtained using questionnaires which then performed analysis testing using SPSS 20.0 for windows release software. Based on the research results, Korean pop shows on the internet have a positive relationship to the behavior towards religious behavior of Unisba Syariah faculty students although not significant.

Keywords: Korean Pop, Media Internet, Religious behavior

 

Abstrak. Media massa memegang peran penting dalam perkembangan suatu gejala sosial. Perkembangan gejala sosial tersebut juga tidak terlepas dari khalayak yang menggemarinya. Khalayak seakan terbawa pada setiap keindahan yang ditampilkan media. Begitu pun halnya dengan Korean pop, apapun yang ditampilkan media tentang Korean pop terlihat menarik untuk dicoba dan ditiru. Korean pop adalah musik popular dari korea yang menyebar ke negara-negara lain termasuk Indonesia. Berdasarkan latar belakang masalah yang telah diuraikan sebelumnya, maka dapat dirumuskan permasalahan dalam penelitian ini yaitu, Bagaimana pengaruh tayangan Korean pop di internet terhadap perilaku keagamaan mahasiswa fakultas Syariah Unisba. Apakah faktor dominan yang memunculkan pengaruh terhadap perilaku terhadap perilaku keagamaan mahasiswa fakultas Syariah Unisba. Penelitian ini menggunakan metode analisis data deskriptif kuantitatif dengan jenis penelitian survei. Data yang diperoleh menggunakan kuesioner yang kemudian dilakukan pengujian analisis dengan menggunakan software SPSS 20.0 for windows release. Berdasarkan hasil penelitian, tayangan Korean pop di internet memiliki hubungan yang positif terhadap perilaku terhadap perilaku keagamaan mahasiswa fakultas Syariah 

Kata Kunci: Korean Pop, Media Internet, Perilaku Keagamaan


Keywords


Korean Pop, Media Internet, Perilaku Keagamaan

Full Text:

PDF

References


Soekidjo Natoatmodjo, (2003). Pendidikan dan Perilaku Kesehatan, Jakarta: Rineka Cipta.

Bimo Walgito, (1994). Psikologi Sosial, Yogyakarta: Andi Offset.

Sasa Djuarsa Sendjaja, 2007. Teori Komunikasi, Jakarta, Universitas Terbuka.

Kbbi.kata.web.id/pengaruh/ Diakses 01/15//2018 Pukul 10.32




Flag Counter