Pengembangan Bisnis Model Kanvas dalam Mendukung Kegiatan Pariwisata

Yustrizka Shofiraniyah, Astri Mutia Ekasari

Abstract


Abstract. The background of this research is improving the community's economy by developing D'Markis social entrepreneurship. Social entrepreneurship activities need to be carried out properly so that the welfare of the Cisantana Village community is guaranteed. The purpose of this research is to develop social entrepreneurship using a canvas model business approach, so that D'Markis social entrepreneurship can improve the economy of the surrounding community and become a typical souvenir of Cisantana Village. This research was conducted using a qualitative approach method. The method of data collection is done by using primary and secondary, while the method of analysis used is descriptive qualitative analysis method, namely the analysis of the canvas business transformation and analysis of mix marketing. The formulation of D'Markis' entrepreneurial business model is carried out using the Tourism Social Entrepreneurship or TSE approach and the Business Model Canvas or BMC.  In addition, the formulation of marketing strategies is carried out using the marketing mix method as a tool to analyze its development strategy. Based on the results of the analysis, it is necessary to add components to each element of the canvas business model so that D'Markis' entrepreneurial development strategy can work.

Keywords: Business Models, Entrepreneurship and Marketing

Abstrak. Latar belakang penelitian ini adalah peningkatan perekonomian masyarakat dengan mengembangkan kewirausahaan sosial D’Markis. Kegiatan berwirausaha sosial perlu dilakukan dengan baik agar kesejahteraan masyarakat Desa Cisantana terjamin. Tujuan dari penelitian ini yaitu untuk mengembangkan kewirausahaan sosial dengan menggunakan pendekatan bisnis model kanvas, sehingga kewirausahaan sosial D’Markis dapat meningkatkan perekonomian masyarakat sekitar dan menjadi oleh-oleh khas Desa Cisantana. Penelitian ini dilakukan dengan menggunakan metode pendekatan kualitatif. Metode pengumpulan data dilakukan dengan menggunakan primer dan sekunder, sedangkan metode analisis yang digunakan adalah metode analisis deskritif kualitatif yaitu analisis transformasi bisnis kanvas dan analisis mix marketing. Perumusan model bisnis kewirausahaan D’Markis ini dilakukan dengan menggunakan pendekatan Tourism Social Entrepreneurship atau TSE dan Business Model Canvas atau BMC. Selain itu, perumusan strategi marketing dilakukan dengan metode marketing mix sebagai alat untuk menganalisis strategi pengembangannya. Berdasarkan hasil analisis, perlu adanya penambahan komponen pada setiap elemen bisnis model kanvas agar strategi pengembangan kewirausahaan D’Markis dapat berjalan.

Kata Kunci: Bisnis Model, Kewirausahaan dan Pemasaran.


Keywords


Bisnis Model, Kewirausahaan dan Pemasaran

Full Text:

PDF

References


Herawati, Tuti. 2011. Model Pemberdayaan Masyarakat Desa Dan Penanggulangan Kemiskinan Melalui Pengembangan Desa Wisata di Depok. Jurnal Ekonomi dan Bisnis

Dewi, Made Heny U; Chafid Fandeli; M. Baiquni. 2013. Pengembangan Desa Wisata Berbasis Partisipasi Masyarakat Lokal Di Desa Wisata Jatiluwih Tabanan, Bali. Jurnal Kawistara

Wahab, Salah. 2003. Manajemen Kepariwisataan. Jakarta:Pradnya Paramita.

Reindrawati, Dian Y. 2016. Tantangan Dalam Implementasi Social Entrepreneurship Pariwisata Di Pulau Madura. Fakultas Vokasi, Universitas Airlangga. Surabaya.

Mosedale, Jan; Voll F. 2017. Social Practices Contributin to Social Development. Social Innovations in Tourism.

Murphy, Jamie; Albert Teo; Casey Murphy; Eunice Liu. 2017. The BEST Society: From Charity to Social Entrepreneurship. Social Innovations in Tourism.

Aquino, Richard S; Michael Lück; Heike A. Schänzel. 2018. A Conceptual Framework of Tourism Social Entrepreneurship For Sustainable Community Development. School of Hospitality and Tourism, Auckland University of Technology, Auckland, New Zealand

Daryanto, L. H., dan Hasiholan, L. B. 2019. The Influence Of Marketing Mix On The Decision To Purchase Martabak “Setiabudi†Pak Man Semarang. Journal of Management Semarang.

Selang, C. A. 2013. Bauran pemasaran (marketing mix) pengaruhnya terhadap loyalitas konsumen pada fresh mart Bahu Mall Manado. Jurnal EMBA:Jurnal Riset Ekonomi, Manajemen, Bisnis dan Akuntansi. Manado.

Tjiptono, Fandy. 2014. Pemasaran Jasa. Yogyakarta: Penerbit Andi.

Alexander Osterwalder & Yves Pigneur. 2012. Business Model Generation.Cetakan ke-12. P enerbit PT Elex Media Komputindo Kelompok Gramedia, Anggota IKAPI. Jakarta.

Sheldon, Pauline J., Daniele, Roberto. 2017. Social Entrepreneurship and Tourism. School of Travel Industry Management, University of Hawaii, Honolulu, Hi,USA




DOI: http://dx.doi.org/10.29313/pwk.v7i1.26466

Flag Counter   Â