Mediamorfosis di Era Digital

Rena Puji Wahyuni, Nila Nurlimah

Abstract


Abstract. The birth of new technology has an impact on aspects of life. Including in the field of information media. Like living creatures that must morphorize to survive adjusting social conditions, HAI made a transformation to maintain its media existence. For this change, this research is intended to find out (1) The reasons for HAI Magazine to switch from print media to online media (2) The process that occurred when the transition of HAI Magazine to online media (2) What changes I had happened to HAI. This research uses a qualitative research method with Robert K. Yin's case study approach through data collection techniques through interviews, observation, and literature study. For the object of research is the transition process carried out by HAI Magazine, with the subject being key informants are the two HAI editorial staff namely the editor and reporter of HAI who directly experienced this transition process. The supporting speakers to be a comparison in this study are one HAI reader who meets the target audience age for HAI. The results of the study are as follows: (1) The external reasons for HAI to shift are the character of HAI audiences who are teenagers and internet trends in 2017. For internal reasons, the cost of printing production is more expensive and the self-actualization needs of HAI Human Resources (HR). (2) The process of transitioning HAI through two stages. In the pre-transition period from 2015 with the formation of an online team, until the end of 2016 as the final edition of the weekly magazine. The transition period commences from January 2017 and becomes the first edition of the monthly magazine until it is finally fully switched in June 2017. (3) The changes that occur are divided into three aspects, namely aspects of the product, work system, and HR. Changes in product aspects are modified rubrics from previous rubrics, more universal language styles, and the number of articles published per day. Changes to aspects of the work system include editorial meetings and more regular working hours. For changes from the HR aspect, that is the number of HR discharges and the transfer of HR that are considered old, in addition to the existing HR optimization through training.

Keyword: Mediamorphosis, Magazine, Online Media, HAI


Abstrak. Lahirnya teknologi baru berdampak pada aspek-aspek kehidupan. Termasuk  pada bidang media informasi. Layaknya makhluk hidup yang harus bermertamorfosis untuk bertahan hidup menyesuaikan keadaan sosial, HAI melakukan sebuah transformasi untuk mempertahankan eksistensi medianya. Atas adanya perubahan tersebut, penelitian ini dimaksudkan untuk mengetahui (1) Alasan Majalah HAI beralih dari media cetak menjadi media online  (2) Proses yang terjadi saat peralihan Majalah HAI ke media online (2) Perubahan apa saya yang terjadi pada HAI. Penelitian ini menggunakan metode penelitian kualitatif dengan pendekatan studi kasus milik Robert K. Yin melalui teknik pengumpulan data dengan wawancara, observasi, dan studi pustaka. Untuk objek penelitiannya adalah proses peralihan yang dilakukan Majalah HAI, dengan subjek yang menjadi key informan adalah dua staf redaksi HAI yakni editor dan reporter HAI yang mengalami langsung proses peralihan ini. Adapun narasumber pendukung untuk menjadi perbandingan dalam penelitian ini yaitu satu orang pembaca HAI yang memenuhi usia target pembaca bagi HAI. Hasil dari penelitian sebagai berikut: (1) Alasan eksternal HAI beralih yaitu karakter khalayak HAI yang merupakan remaja dan tren internet pada tahun 2017. Untuk alasan internal adalah biaya produksi cetak yang lebih mahal dan kebutuhan aktualisasi diri dari SDM HAI. (2) Proses peralihan HAI melalui dua tahapan. Pada masa pra peralihan dari tahun 2015 dengan dibentuknya tim online, hingga akhir tahun 2016 sebagai edisi terakhir majalah mingguan. Masa peralihan terhitung sejak Januari 2017 dan menjadi edisi pertama majalah bulanan hingga akhirnya sepenuhnya beralih di  Juni 2017. (3) Perubahan yang terjadi terbagi dalam tiga aspek yaitu aspek produk, sistem kerja, dan SDM. Perubahan dari aspek produk adalah rubrikasi yang dimodifikasi dari rubrik sebelumnya, gaya bahasa yang lebih universal, dan jumlah artikel yang terbit per hari. Perubahan pada aspek sistem kerja meliputi sistem rapat redaksi dan jam kerja yang lebih teratur. Untuk perubahan dari aspek SDM yaitu adanya pengerucutan jumlah SDM dan pengalihan SDM yang dianggap sudah berumur, selain itu adanya pengoptimalan SDM yang ada melalui pelatihan.

Kata Kunci: Mediamorfosis, Majalah, Media Online, HAI


Keywords


Mediamorfosis, Majalah, Media Online, HAI

Full Text:

PDF

References


Burton, John. 1990. Conflict: Resolution and Provention. New York: The Macmillan Press Ltd.

Fidler, Roger. 2003. Mediamorfosis: Memahami Media Baru. Yogyakarta:

Bentang Budaya.

Yin, R.K. 1996. Studi Kasus Desain & Metode. Depok: Rajawali Pers.

APJII. 2018. “Pengguna Internet Berdasarkan Kelompok Usia (2017)”, https://databoks.katadata.co.id/datapublish/2018/02/23/usia-produktif-mendominasi-pengguna-internet. Tanggal akses 4 September 2019, pk. 00.58 WIB




Flag Counter