Konstruksi Peliputan Investigasi Kebencanaan Alam di Indonesia

Adi Gustiawan, Doddy Iskandar

Abstract


Abstact. Media coverage of construction in the disasters that occurred in indonesia in the last time the past year which is to know the direction or groove media coverage of the Kompas TV. Television coverageThe Kompas TV  is the national media which is obviously recognized its quality and also its credibility in conveying information to the community. Television had great influence on the community now, one of them a compass tv which had a hand in spreading kebencanaan nature in indonesia with always report real news that is independent also trusted.This might be proved with so many news too the investigation of the Kompas TV about disasters nature in Indonesia. The purpose of this research which is to know construction investigation coverage kebencanaan nature in indonesia in the past year.The methodology qualitative perspective case study by Robert K. Yin more trying to map technique single case analysis in the analysis construction investigation analysis coverage natural disasters in indonesia over the past year .The research construction , editor and media as part of the disaster investigation measurable.

Keywords : Investigation, Disaster, News


Abstrak. Kontruksi media dalam pemberitaan kebencanaan alam  yang terjadi di Indonesia dalam kurun waktu satu tahun terakhir yakni untuk mengetahui arah peliputan atau alur peliputan media televisi Kompas TV. Kompas TV merupakan media nasional yang sudah pasti diakui kualitasnya dan juga kredibilitasnya dalam menyampaikan sebuah informasi kepada masyarakat. Televisi memiliki pengaruh besar terhadap masyarakat sekarang, salah satunya Kompas TV yang turut andil dalam pemberitaan kebencanaan alam di Indonesia dengan selalu mengabarkan berita yang independen juga terpercaya. Hal ini turut dibuktikan dengan banyaknya berita juga investigasi dari Kompas TV mengenai kebencanaan alam di Indonesia. Tujuan penelitian ini yaitu untuk mengetahui konstruksi peliputan investigasi kebencanaan alam di Indonesia selama satu tahun terakhir. Metode penelitian kualitatif dengan perspektif studi kasus Robert K. Yin yang lebih berupaya memetakan teknik single case analysis pada analisis konstruksi peliputan investigasi kebencanaan alam di Indonesia selama satu tahun terakhir. Dari hasil penelitian kontruksi, redaksional dan media sebagai bagian dari berita investigasi kebencanaan yang terukur.

Kata Kunci : Investigasi, Kebencanaan, Pemberitaan


Keywords


Investigasi, Kebencanaan, Pemberitaan (Investigation, Disaster, News).

Full Text:

PDF

References


Badjuri. Adi, 2010. Jurnalistik Televisi. Yogyakarta: Graha Ilmu

Cangara, Hafied. 2005. Pengantar Ilmu Komunikasi. Jakarta: PT. Raja Grafindo.

Effendy, Onong Uchjana. 2003. Ilmu Komunikasi Teori dan Praktek. Cetakan Kesembilanbelas. Bandung. PT Remaja Rosdakarya.

Ermanto, 2005. Menjadi WARTAWAN Handal & Profesional. Yogyakarta : Cinta. Pena.




DOI: http://dx.doi.org/10.29313/.v0i0.19939

Flag Counter   Â