Hubungan Infografis Instagram @tirtoid tentang Debat Pilpres 2019 dengan Pemahaman Mahasiswa

Bagus Irfan Bagaskara, Ferry Darmawan

Abstract


Abstract. The developments that occur in Indonesia from year to year are progressing towards a more digital system, because it cannot be denied that digitalization helps people to do activities more easily. Almost all aspects of experiencing digitalization, journalism is no exception. Presentation of data is now developing not only in the form of long and tedious reports, digitalization helps bring up infographics which are digital data displays that are more interesting and effective in conveying information. Tirto.id is one of the online media that makes infographics its superior product. Tirto.id infographics are always shared on social media, one of which is Instagram. In 2019 Indonesia faces a political year, namely the year the Election and Presidential Election are held, but unfortunately in a study conducted by the Election and Democracy Syndication (SPD) in 2018 it was said that students' understanding of Elections and Elections was still lacking. That is because the use of media channels is less effective. This study aims to see whether or not the Instagram @tirtoid infographic relationship about the 2019 Presidential Election Debate with students' understanding through three infographic aspects, namely visual, content, and information aspects. The methodology used in this study is a quantitative method with a correlational approach. The analysis in this study used several tests by distributing questionnaires to Instagram @tirtoid account followers at the Faculty of Communication Sciences Unisba class of 2015. The results of this study indicate that the Instagram @tirtoid infographic about the 2019 Presidential Election Debate has a relationship with student understanding with strong relationship.

Keywords : Infographics, Student Political Understanding, Debate of 2019 Presidential Election, Tirto.id.

Abstrak. Perkembangan yang terjadi di Indonesia dari tahun ke tahun semakin melaju menuju sistem yang lebih digital, karena tidak bisa dipungkiri bahwa digitalisasi membantu masyarakat untuk lebih mudah dalam melakukan suatu aktivitas. Hampir seluruh aspek mengalami digitalisasi, tidak terkecuali dunia jurnalistik. Penyajian data kini berkembang tidak hanya lagi berupa laporan panjang dan membosankan, digitalisasi membantu memunculkan infografis yang merupakan sajian data dengan sentuhan digital yang lebih menarik dan efektif dalam menyampaikan informasi. Tirto.id menjadi salah satu media online yang menjadikan infografis menjadi produk unggulannya. Infografis Tirto.id selalu dibagikan di media sosial, salah satunya Instagram. Pada 2019 Indonesia menghadapi tahun politik, yaitu tahun dilaksanakannya Pemilu dan Pilpres, namun sayang dalam sebuah penelitian yang dilakukan Sindikasi Pemilu dan Demokrasi (SPD) pada 2018 dikatakan bahwa pemahaman mahasiswa tentang Pemilu dan Pilpres masih kurang. Hal tersebut dikarenakan penggunaan saluran media yang kurang efektif. Penelitian ini bertujuan untuk melihat ada atau tidaknya hubungan infografis Instagram @tirtoid tentang Debat Pilpres 2019 dengan pemahaman mahasiswa melalui tiga aspek infografis, yakni aspek visual, konten, dan informasi. Metodologi yang digunakan dalam penelitian ini adalah metode kuantitatif dengan pendekatan korelasional. Analisis dalam penelitian ini menggunakan beberapa uji dengan menyebarkan kuesioner kepada followers akun Instagram @tirtoid di Fakultas Ilmu Komunikasi Unisba angkatan 2015. Hasil penelitian ini menunjukkan bahwa infografis Instagram @tirtoid tentang Debat Pilpres 2019 mempunyai hubungan dengan pemahaman mahasiswa dengan kekuatan hubungan yang kuat.

Kata Kunci : Infografis, Pemahaman Politik Mahasiswa, Debat Pilpres 2019, Tirto.id.


Keywords


Infografis, Pemahaman Politik Mahasiswa, Debat Pilpres 2019, Tirto.id.

Full Text:

PDF

References


Anderson, L. W. (2003). Classroom assessment, enhancing the quality of teacher decision making. Marwah: Lawrence Erlbaum Associates, Publishers.

Darmawan, F. (2018). Modalitas Visual Komunikasi Politik Iklan Pilkada Kota Bandung 2018. MediaTor (Jurnal Komunikasi) Vol 11(1), 56-65.

Krum, R. (2013). Cool Infographics: Effective Communication with Data Visualization and Design. Indianapolis.

Puspen Kemendagri. (2018, November 16). Potret Pemahaman Mahasiswa Terhadap Pemilu Serentak 2019. Diambil kembali dari Kementerian Dalam Negeri Republik Indonesia: https://www.kemendagri.go.id/blog/28673-Potret-Pemahaman-Mahasiswa-Terhadap-Pemilu-Serentak-2019.

Riyantini, R., & Triarosdianan, S. (2015). Efektivitas Infografis Media Online (Survey Pemberitaan Tempo.co Pada Mahasiswa Perguruan Tinggi Swasta Kopertis Wilayah III. Bina Widya, Volume 26 Nomor 1 Edisi Maret 2015, 54-61.

Sneh. (2009, November 18). The Anatomy of An Infographic: 5 Steps to Create A Powerful Visual. Diambil kembali dari SpyreStudios: https://spyrestudios.com/the-anatomy-of-an-infographic-5-steps-to-create-a-powerful-visual/




DOI: http://dx.doi.org/10.29313/.v0i0.18070

Flag Counter   Â