Penerapan Etika Jurnalistik oleh Citizen Journalism di Media Online

Turi Aji Pratiwi, Kiki Zakiah

Abstract


Abstract. Citizen Journalism is a journalistic activity conducted by the citizens. Citizen Journalism known as citizen journalism has an active role in the process of collecting, reporting, analyzing, and disseminating news and information owned. By learning and understanding the ethics of the journalist, Citizen Journalism can upload information properly and correctly. Code of ethics is a requirement for moral guidance for a profession that is composed by members of the profession itself and binding it in a practice. In fact, Citizen Journalism has implemented some journalistic code of ethics such as obtained information honestly. Online media is a media information with internet helping, and with the user it self that can easily participate, sharing and create a contect of the online media. By using case study method, Citizen Journalism applying journalistic ethics can be explained solidly and clearly. Based on the result of the research, why they’re interest to be the citizen journalism, how important the ethical of journalists application for citizen journalism, and how the ethical of journalists by citizen journalism in uploading information to online media.

Keywords: Citizen Journalism, Ethic of Journalists, Online Media

 

Abstrak. Citizen Journalism adalah aktivitas jurnalistik yang dilakukan oleh warga biasa. Citizen Journalism yang dikenal dengan jurnalisme warga mempunyai peran aktif dalam proses pengumpulan, pelaporan, analisis, dan menyebarkan berita serta informasi yang dimiliki. Dengan belajar dan memahami etika jurnalistik, Citizen Journalism bisa mengunggah informasi secara baik dan benar. Kode etik merupakan tuntutan bimbingan atau pedoman moral atau kesusilaan untuk suatu profesi yang disusun oleh para anggota profesi itu sendiri dan mengikatnya dalam mempraktekannya. Faktanya, Citizen Journalism sudah menerapkan beberapa kode etik jurnalistik seperti informasi yang diperoleh dengan cara yang jujur. Media online adalah sebuah media informasi dengan menggunakan alat bantu internet, dengan para penggunanya bisa dengan mudah berpartisipasi, berbagi, dan menciptakan isi. Dengan menggunakan metode studi kasus, Citizen Journalism yang menerapkan etika profesi jurnalis dapat dijelaskan secara padat dan jelas. Dengan berdasarkan hasil penelitian mengapa tertarik menjadi Citizen Journalism, seberapa penting penerapan etika jurnalistik bagi Citizen Journalism, dan bagaimana penerapan etika jurnalistik oleh Citizen Journalism dalam mengunggah informasi ke media online.

Kata kunci: Citizen Journalism, Etika Jurnalistik, Media Online

Keywords


Citizen Journalism, Etika Jurnalistik, Media Online

Full Text:

PDF

References


Buku:

Budyatna, Muhammad. 2005. Jurnalistik Teori & Praktek. Bandung: PT. Remaja Rosdakarya

Nugraha, Pepih. 2012. Citizen Journalism. Jakarta: PT Kompas Media Nusantara

Romli, Asep Syamsul M. 2012. Jurnalistik Online. Bandung: Nuansa Cendekia

Sobur, Alex. 2001. Etika Pers Profesionalisme Dengan Nurani. Bandung: Humaniora Utama Press

Zakhary, Adrian. 2015. The Power Of Citizen Journalist. Jakarta: Visualogy Publisher

Sumber lain:

Indonesia, Kode Etik Jurnalistik menurut Dewan Pers. 15 Februari 2018, pkl 20.03 WIB. http://dewanpers.or.id/kebijakan/peraturan.




DOI: http://dx.doi.org/10.29313/.v0i0.13574

Flag Counter   Â